Bewonersavond in Flamingo: zorgen over veiligheid en gebrekkige communicatie

Dinsdagavond organiseerde de Wijkraad een bewonersavond in partycentrum De Flamingo, met als thema veiligheid. Vooraf konden bewoners genieten van soep en een broodje. Ongeveer 35 bewoners uit verschillende wijken kwamen langs om hun zorgen te delen en mee te praten. Ook waren er ruim 15 ambtenaren, wijkraadsleden en partners aanwezig, zoals handhaving, politie, gemeente en jongerenwerk (JOZ). Op het podium zaten vertegenwoordigers van deze partijen om direct vragen uit de zaal te beantwoorden. Een onafhankelijke gespreksleider – voormalig gemeentemedewerker – leidde de avond.

“De Lengweg is een racebaan geworden”

De avond werd afgetrapt door bewoners uit de buurt van de Lengweg. Zij gaven aan zich ernstig zorgen te maken over de verkeerssituatie: “Er wordt 100 km/u gereden, vooral door motoren. En waar is de politie?” Volgens hen heeft de herinrichting van de weg niet geholpen, maar juist voor meer gevaarlijke situaties gezorgd. “Moeten we wachten tot er ongelukken gebeuren?”

Het antwoord vanaf de tafel: meld het. Bewoners gaven aan dat ze dat al doen, maar dat de middelen daarvoor niet toereikend zijn. De VeiligR-app is verdwenen, en 14-010 bellen blijkt in de praktijk lastig. “Je zit lang in de wacht en krijgt iemand aan de lijn die vaak niet weet wat ermee moet.”

Frustratie over terugkoppeling

Een terugkerende klacht was het gebrek aan communicatie na een melding. “Je hoort niks terug, of krijgt alleen een melding dat het ‘behandeld is’.” Vanuit de Directie Veiligheid werd erkend dat dit een probleem is. “Het blijft mensenwerk.”

Voorbeeld uit de wijk

Een bewoonster gaf een schrijnend voorbeeld: de politie nam vuurwerk in beslag bij een jongen, maar zijn vader gaf hem thuis direct nieuwe voorraad. “Even later verkocht hij het weer door aan andere kinderen.” De bewoonster pleit voor betere voorlichting en ondersteuning van ouders, niet alleen handhaving. “Zonder gesprek met ouders verandert er niks.”

“Wat gaan we nu écht doen?”

Een duidelijk signaal uit de zaal: praten alleen is niet genoeg. “Praten, praten, praten helpt niet!” – deze uitspraak kon rekenen op een applaus. De sfeer verscherpte toen een wijkagent stelde dat “de gemiddelde Hoogvlieter best asociaal is.” Die opmerking viel slecht bij veel aanwezigen.

Samen kijken op locatie

Een ander punt van zorg werd genoemd door een bewoonster uit de buurt van de Klaasje Zevensterstraat. Een bosje belemmert daar het zicht voor verkeer. De wijkmanager bood aan om samen met haar ter plekke de melding te doen en de opvolging te monitoren. “Als het verkeersonveilig is, moet het opgelost worden.”

In gesprek per wijk

Na de pauze gingen bewoners per wijk in kleinere groepen in gesprek met de betrokken partners. Elke tafel formuleerde twee tips of aandachtspunten, zoals handhaving bij scholen, snelheidsmetingen en betere zichtbaarheid van wijkagenten.

Terugblik en vervolg

De avond maakte duidelijk dat bewoners betrokken zijn, maar zich vaak niet gehoord voelen. Er is behoefte aan betere communicatie, snellere opvolging van meldingen en meer aandacht voor verkeersveiligheid en jeugdproblematiek.

Ron Brekelmans, voorzitter van de Wijkraad, kijkt terug op een geslaagde avond. “Alle bewoners hadden iets voor hun wijk meegenomen. Dat is precies de bedoeling. Wij nemen de signalen mee naar de wethouders.” Ook wees hij op de wijkhub als plek om gemeente, politie en handhaving te ontmoeten.

Openingstijden Wijkhub Binnenban 182, Hoogvliet:

Afspraak buiten tijden: gebiedhoogvliet@rotterdam.nl

Ma t/m do: 9.00 – 15.00 uur
Gezond spreekuur GGD: vrijdag 10.00 – 12.00 uur
Politie spreekuur: donderdag 14.00 – 15.00 uur
Handhaving: dinsdag (oneven weken) 15.00 – 16.00 uur

Nog even dit...

📞 Heeft u een tip?
Bel of WhatsApp: 010-3220325
📧 Mail: info@hoogvlietonline.nl